Aralan is a very beautiful and interesting villagein Azarbyjan shargi,Iran between Mishoo mountains.
روستای ارلان بسیارجالب وزیبا واقع درمیان کوههای میشو آذربایجان درایران
القریةِ الارلان فِي الاِرتفاع الجبل المیشوالآذربایجان في الاِیران المکان الممتاز الجمیل
/http://aralan..com http://aralan95.mihanblog.com http://aralan.javanblog.ir
http://aralan.aramblog.ir http://arlan.blogfa.com /http://aralan.aslblog.ir
http://aralan95.blogfa.com http://marand93.blogfa.com http://marand94.javanblog.ir/
http://aralan.blog.ir http://aralan.roomfa.com http://marand96.blogsky.com
http://aralan.boldfa.com http://marand.avablog.ir http://stvmali..com
![](http://pendar.news/wp-content/uploads/2015/09/telegram-channal.jpg)
محرم در مرند
محرم در حسینیه بزرگ امام .شروع مراسم حسینی از اول محرم . اول نماز . قسمت دوم روحانی و قسمت سوم نوحه سینه زنی . هر روز یک نوحه خوان و در قسمت آخر شام نذری برای تمامی مهمانان می دهند . بسیار با نظم و با ادب برخورد می کنند . از اول محرم تا سوم شهادت امام حسین (ع) همه روزه هست.
محرم در روستای باغلار ارلان
در نهم محرم یا تاسوعای حسینی روستای باغلار ارلان روستای ارلان را دعوت می کنند برای مراسم تاسوعا و صرف نهار در باغلار ارلان واز جا های دیگر هم می آیند همه با جان دل از مهمانان پذیرای می کنند قبل از نهار سینه زنی وشبیه خوانی اجرا می کنند در پایان برا ی صرف نهار به خانه ها می روند بعد از نهار همه به سمت خانه خود حرکت می کنند اکثر مهمانان از روستای ارلان می باشند ودر مقابل در روز عاشورای حسینی همه ای روستای باغلار ارلان در روستای ارلان مهمان هستن چون قبلاَ روستای باغلار ارلان از طرف ارلان دعوت شدن خداوند اجر دهد
محرم در روستای ارلان
در روز عاشورای حسینی در روستای ارلان که اهالی محترم باغلار ارلان را هم دعوت می کنند هم برای مراسم سینه زنی و شبیه خوانی وبعد از آن برای صرف نهار حسینی به خانه ها برای پدیرای از مهمانان عزیز می روند
محرم در روستای محبوب آباد
محرم در روستای محبوب آباد 8 محرم در روستای محبوب آباد مرند مهمانی عمومی برای مهمانان امام حسین (ع) و دعوت از اهالی محترم انعمه برای مهمانی بزرگ درهشتم محرم در محبوب آباد برای سینه زنی ونهار در هر خانه تقریبا 100 نفر مهمان می باشد با جان و دل از مهمانان پذیرای می کنند ودر نهم محرم در روستای انعمه دعوت هستن ودر روز تاسوعای حسینی در انعمه برای مراسم سینه زنی و صرف نهار می روند در انعمه و در محبوب آباد باهم دو روستا سینه زنی می کنند با جماعت زیاد وبا شور حسینی بسیار با جذاب و دیدنی می باشد
محرم در روستای انعمه
تاسوعای حسینی در روستای انعمه با مهمانی عمومی وبسیار باشور با جماعت بسیار زیاد مهمانان اصلی از روستای محبوب آباد هستن چون آنها در هشتم محرم روستای انعمه را دعوت می کنند در مقابل در روز تاسوعا روستای انعمه روستای محبوب اباد را دعوت می کنند برای مراسم حسینی و صرف نهار بسیار با شور حسینی می باشد خداوند اجر دهد
محرم در روستای فارفار
عاشورای حسینی در روستای فار فار با مردم بامحبت و با شور حسینی هر کس که مهمان هست ئارد روستا می شود از او با گمی پذیرای می کنند با احترام زیاد برخورد می کنند
محرم در روستای اربطان
محرم در روستای اربطان مرند دسته شاخصی با جماعت زیاد وبا شور حسینی زیاد از روستا شروع و در باغ رحمت و یا قبرستان پایان می رسانند تا اذان تمام می شود بزرکترین دسته سفید پوش شاخصی بود خداوند قبول کند
دیدار هیئت های عزاداری روستای ارلان با هیئت باب الحوائج در مقابل حسینیه بزرگ ارلانی ها مقیم مرند در شهرستان مرند در تاریخ 95/7/19بعداز ظهر ساعت 3:30 بسیار پرشور و حسینی بوده همه ای دسته های سینه زنی از روستای ارلان برای دیدار با دسته سینه زنی باب الحوائج آمده بودن زحمت گشید وباعث خوشحالی ارلانی های مقیم مرند شده بودن ممنون از زحمت گشان هر سه دسته که با تحمل زحمات زیاد به مرند آمده بودن خداوند اجر دهد
ماه محرم حسینی
رسمهای روستای باغلار ارلان در روز تاسوعای حسینی وعاشورای حسینی
در روز تاسوعای حسینی قبل از ظهر شبیه خوانی می خوانند بعد از تمام شدن شبیه خوانی همه در منزل احسان می دهند برای مهمانان تاسوعای حسینی خیلی مهمان دوست و هرچه از دستشان می آید مهمانی می دهند در روز عاشورا همه ای باغلاریها در روستای ارلان مهمان هستن
به نام خدای حسین (ع)
رسم های محرم در روستای ارلان
1-بعد از قربان شروع می شود اول شاخصی بعد از شام شعرهای که در شاخصی می گویند در دو دسته گفت گو می کنند این است
1 -شاخصی جواب واخصی دوبار
2-حسن جواب حسین دو بار
3-عباس جواب علی دوبار
4-مظلوم جواب حسین دوبار
5-سوسوز جواب حسین دوبار
6-یالقزجواب حسین دوبار
7-عطشان جواب حسین دوبار
8-غریب جواب حسین دوبار
9-شهید جواب امام دوبار
بعد از پایان دوباره تکرار می کنند به مدت دوساعت بادسته های بسیار بامنظم و با ادب با تعداد افراد زیاد وبا شور حسینی همان شعر هارا می خوانند وسینه می زنند باآرامش خواسی درموقعه سینه زنی یک پا جلو همگی یک پا عقب هماهنگ بانظم زیبا حرکت می کنند هر موقعه پا به جلو می رود دست به سینه یا پا عقب می رود باز دست به سینه خلاصه جهت به یاد ماندن یاد حسین (ع) وشهدای کربلا
2-سینه زنی
1-سینه زنی دستی وبا دست سینه می زنند بعد از شاخصی شروع می شود و یک نفر از کتاب نوحه می خواند بقیه بااهنگ آن وتبل سینه می زنند
2-سینه زنی با زنجیر که در همه جا دیدای با همان زنجیرها به دوش چپ وراست با آهنگ نوحه خوان وتبل می زنند به آرامی نه به اینکه به خودشان ضرربرسانند شروع سینه زنی در مسجد های کوچک است وبه طرف مسجد جامع روستا حرکت می کنند حالا سه دسته می باشد یکی گوچه بالا دوم گوچه پایین سوم همگی بعد از شاخصی آرام آرام به طرف مسجد جامع حرکت می کنند ودر مسجد جامع باهم سینه زنی می کنند چه آنهای که سینه زن هستند چه مردم عادی همه باهم نیم ساعت سینه زنی می کنند
3-بعد از سینه زنی نوحه خوان ها یکی یکی برای نوحه خوانی بلند شده نوحه در مدح امام حسین واهل بیت ویاران آن امام شهید می خوانند
4-در آخرین قسمت روحانی به منبر می رود وسخنرانی می کند تا ساعت 11/30 یا 12 شب می رسد پایان مراسم شده همه به منزل خود بر می گردند برای استراحتژ
در روز تاسوعا از اول صبح مراسم سینه زنی با توسط دسته های سینه زنی شروع می شود و یک دوردر گوچه های روستای ارلان با سینه زنی دور می زنند بعد از آن روستای باغلار هر سال به نهار دعوت می کند به آنجا می روند جهت صرف نهار ودر باغلار پیش از نهار سینه زنی و شبیه خوانی می کنند در آخر همه ای مهمان ها برای صرف نهار به خانه ها میروند بدون دعوت چون همه به نیت امام حسین این نهار راآماده کردن وهیچ منتی بر کسی ندارد همه رامهمان امام حسین (ع) می دانند بعد از نهار به روستا بر می گردند
آمدن هیئت باب الحوائج ارلانیهای مقیم مرند به روستای ارلان در روز تاسوعا
بعد از ظهر هیئت باب الحوائج از شهرستان مرند برای مراسم عاشورا به روستای ارلان برمی گردند ودر ورودی روستا از آنها با دسته های سینه زنی استقبال گرمی می کنند بعد از سینه زنی به احترام مهمان بودن هیئت باب الحوائج آنها در اول سینه زنی ها حرکت می کنند در شب عاشورا در شب عاشورا برای مهمانان در مسجد شام می دهند بعد از شام آخرین شاخصی شروع وبسیار با شگوه می شود بعد از آن سینه زنی شروع می شود این سینه زنی حال هوای دیگری دارد بسیار با شگوه و باشور امیدوارم در دفتر امام حسین نوشته شده باشد
6-درروز عاشورا بعد از طلوع آفتاب کم کم مردم در مرکز روستا به نام چشمه جمع می شوند اول شاخصی بعد سینه زنی شروع می شود هر سه دسته پشت سر هم از چشمه خارج شده به طرف قبرستان پایین به راه می افتند در میان راه هر کس نزر دارد اعدامی کند وبه قبرستان پایین می رسند یک فاتحه می خوانند به طرف قبرستان بالا به راه می افتند و در آنجا هم سینه زنی و نوحه خوانی با هم می کنند افرادی که در روز عاشورا در قبرستان بالا جمع می شوند حدوداً دوهزار نفر یا بیشتر می باشند بعد از مراسم در قبرستان بالا به طرف چشمه به راه می افتند وقتی که به چشمه رسیدن در آنجا هم مراسم پایانی را می گیرند
بعد از آن شبیه ها برای شبیه خوانی می آیند در چشمه مراسم شبیه خوانی شروع می شود آخرین شاخصی قبل از شروع شبیه ها پایان می یابد
تقریباً تا ساعت سه بعد از ظهر طول می گشددر شبیه خوانی با اسب وخیمه ولشکر امام ولشکر عمر سعد در دوطرف برای مبارزه آماده می باشند. امام برای هدایت مردم آمده .دشمنان آن حضرت برای مقام آمده اند حتی در این جنگ به علی اصغر هم آب ندادند در آخر. جنگ به پایان می رسد با پیروزی ظاهری عمر سعد ولی امام پیروز جنگ بود. علت آن هم همین است. که بعد از هزار چهار صد سال زنده است. بعد از پایان تمام مهمان ها برای صرف نهار حسینی به خانه ها می روند .هر کس که ساکن روستا باشد تلاش می کند بیشتر مهمان جمع کند. تا امام از او راضی باشد. تا سال آینده در شب شام غریبان سینه زنی شور بیشتری دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام بر اهالی محترم روستای ارلان ودوستان عزیزکه وقت گذاشته به وبسایت خودشان نگاه می کنند .ممنون از لطف بی نهایت شما عزیزان که باعث تشویق ما شده. وهرچه خوبتر شدن. سایت تلاش می کنیم.
یک مشکل در مورد روستای ارلان همه ساله هست .حل نشده .و حل نخواهد شد .آن مشکل در موقعه رسیدن گردوها در ماهای شهریور و مهر می باشد. بچه ها آنکه باغچه گردو دارد ویا ندارد. در باغچه های به نام ژردی برای جمع کردن گردو می روند .اکثریت پدرها ومادرها اگر بدانند. مانع می شوند .متاسفانه بعضی از مادرها .و متاسفانه از آن بدتر. بعضی از پدرنماها که می گویند پدر هستیم . بچه ها را تشویق به جمع کردن گردو از باغچه های مردم می کنند . یعنی بچه را وادار به عادت دوزدی می کنند. به بزرگترین گناه مرتکیب می شوند .این کار خطرناک نکنید. در قرآن آمده .هر وقت د وزدی را گرفتی .دستش را قطع کنید .هیچ وقت در قرآن نگفته ببخشید. چرا در مورد قتل گفته . بخشیش بهتر است . از قصاص کردن .چون دوزدی یک مرضی است بسیار خطرناک .همه را به فساد می کشد .از اول پدرانمان گفته اند. دوزد. نه خود آدم می شود .و نه می گذارد. دیگران راحت بشوند .متاسفانه از آن بدتر .مغازه دارهای هستن که . برای کمی سود به هرکاری دست می زنند .واز بچه های که گردو جمع می کنند .از آنها می خرند .هیچ وقت نپرسیدن آیا این گردوها را از کجا آوردی. آیا پدرات یا مادرات اجازه یا خبر دارند. یا دوزدی کردی .چرا به این راحتی گناه بزرگی می کنیم . بعد میگیم که ما گناه نکردیم .آوردن. ما خریدیم. خودت می دانی این گردوها را از کجا آورده اند. باعث دوزد شدن بچه ها شما هستید .و این باعث می شود .همیشه هشتمان گرو نوهمان باشد .چرا پیشرفت نمی کنیم .دوزدی و خرید مال دوزدی مال انسان را به تباهی میگشد . بیاید کارهای بد را به کنار بگذاریم .وآنچه خداوند گفته عمل کنیم .وجدانمان راحت می شود. توهین نیست واقعیت است .همیشه شکر گزار خداوند رحمان باشیم . بدانیم که بسیار بخشنده هست . هیچ وقت هیچ بنده ای را نا امید نمی کند . چرا از او نمی خواهیم او رحمان رحیم است
![مرند حسینیه](http://www.upsara.com/images/j56l_2016-09-17-059_2.jpg)
باز هم مسیر گشای در روستای ارلان ادامه دارد به علت قدیمی بودن روستای ار لان گوچه ها بسیار باریک بودن چون فکر قدیم بود از بابت اینکه جلو گیری در مقابل دزدان و هوای سرد زمستانی که در قدیم بسیار برف می بارید در یکی از زمستانهای اول انقلاب برف آنقدر باریده بود که در گوچه ها رفت آمد کلاٌ تعطیل شده بود تا سقف بامها رسیده بود
از باریش برف پائیزی در داخل روستا نمانده امّا در کوه ها تا اول تابستان خواهد ماند این برفها باعث آب بیشتر در بهار و تابستان روستای ارلان می شود مقداری از آن آب ها در سد خاکی روستای ارلان جمع میشود و باقی ماند آن در مزارع بردی به مصرف می رسد
نمای کوه های پیر بالا و عیش آباد و محبوب آباد از روستای ارلان
نزدیک پیر بالا می باشد آن هم فصلی می باشد درشمال شرقی روستای ارلان و6کیلومتر از ارلان 6کیلومتر از گشکسرای 5کیلومتر از پیر بالا فاصله دارد باغهای انگور و سیب و دامداری در این روستای گوچک فصلی رونق دارد مردم در این روستا ها از راه گشاورزی و دامداری کسب درآمد می کنند
دامداری