محرم در مرند
محرم در حسینیه بزرگ امام .شروع مراسم حسینی از اول محرم . اول نماز . قسمت دوم روحانی و قسمت سوم نوحه سینه زنی . هر روز یک نوحه خوان و در قسمت آخر شام نذری برای تمامی مهمانان می دهند . بسیار با نظم و با ادب برخورد می کنند . از اول محرم تا سوم شهادت امام حسین (ع) همه روزه هست.
محرم در روستای باغلار ارلان
در نهم محرم یا تاسوعای حسینی روستای باغلار ارلان روستای ارلان را دعوت می کنند برای مراسم تاسوعا و صرف نهار در باغلار ارلان واز جا های دیگر هم می آیند همه با جان دل از مهمانان پذیرای می کنند قبل از نهار سینه زنی وشبیه خوانی اجرا می کنند در پایان برا ی صرف نهار به خانه ها می روند بعد از نهار همه به سمت خانه خود حرکت می کنند اکثر مهمانان از روستای ارلان می باشند ودر مقابل در روز عاشورای حسینی همه ای روستای باغلار ارلان در روستای ارلان مهمان هستن چون قبلاَ روستای باغلار ارلان از طرف ارلان دعوت شدن خداوند اجر دهد
محرم در روستای ارلان
در روز عاشورای حسینی در روستای ارلان که اهالی محترم باغلار ارلان را هم دعوت می کنند هم برای مراسم سینه زنی و شبیه خوانی وبعد از آن برای صرف نهار حسینی به خانه ها برای پدیرای از مهمانان عزیز می روند
محرم در روستای محبوب آباد
محرم در روستای محبوب آباد 8 محرم در روستای محبوب آباد مرند مهمانی عمومی برای مهمانان امام حسین (ع) و دعوت از اهالی محترم انعمه برای مهمانی بزرگ درهشتم محرم در محبوب آباد برای سینه زنی ونهار در هر خانه تقریبا 100 نفر مهمان می باشد با جان و دل از مهمانان پذیرای می کنند ودر نهم محرم در روستای انعمه دعوت هستن ودر روز تاسوعای حسینی در انعمه برای مراسم سینه زنی و صرف نهار می روند در انعمه و در محبوب آباد باهم دو روستا سینه زنی می کنند با جماعت زیاد وبا شور حسینی بسیار با جذاب و دیدنی می باشد
محرم در روستای انعمه
تاسوعای حسینی در روستای انعمه با مهمانی عمومی وبسیار باشور با جماعت بسیار زیاد مهمانان اصلی از روستای محبوب آباد هستن چون آنها در هشتم محرم روستای انعمه را دعوت می کنند در مقابل در روز تاسوعا روستای انعمه روستای محبوب اباد را دعوت می کنند برای مراسم حسینی و صرف نهار بسیار با شور حسینی می باشد خداوند اجر دهد
محرم در روستای فارفار
عاشورای حسینی در روستای فار فار با مردم بامحبت و با شور حسینی هر کس که مهمان هست ئارد روستا می شود از او با گمی پذیرای می کنند با احترام زیاد برخورد می کنند
محرم در روستای اربطان
محرم در روستای اربطان مرند دسته شاخصی با جماعت زیاد وبا شور حسینی زیاد از روستا شروع و در باغ رحمت و یا قبرستان پایان می رسانند تا اذان تمام می شود بزرکترین دسته سفید پوش شاخصی بود خداوند قبول کند
دیدار هیئت های عزاداری روستای ارلان با هیئت باب الحوائج در مقابل حسینیه بزرگ ارلانی ها مقیم مرند در شهرستان مرند در تاریخ 95/7/19بعداز ظهر ساعت 3:30 بسیار پرشور و حسینی بوده همه ای دسته های سینه زنی از روستای ارلان برای دیدار با دسته سینه زنی باب الحوائج آمده بودن زحمت گشید وباعث خوشحالی ارلانی های مقیم مرند شده بودن ممنون از زحمت گشان هر سه دسته که با تحمل زحمات زیاد به مرند آمده بودن خداوند اجر دهد
ماه محرم حسینی
رسمهای روستای باغلار ارلان در روز تاسوعای حسینی وعاشورای حسینی
در روز تاسوعای حسینی قبل از ظهر شبیه خوانی می خوانند بعد از تمام شدن شبیه خوانی همه در منزل احسان می دهند برای مهمانان تاسوعای حسینی خیلی مهمان دوست و هرچه از دستشان می آید مهمانی می دهند در روز عاشورا همه ای باغلاریها در روستای ارلان مهمان هستن
به نام خدای حسین (ع)
رسم های محرم در روستای ارلان
1-بعد از قربان شروع می شود اول شاخصی بعد از شام شعرهای که در شاخصی می گویند در دو دسته گفت گو می کنند این است
1 -شاخصی جواب واخصی دوبار
2-حسن جواب حسین دو بار
3-عباس جواب علی دوبار
4-مظلوم جواب حسین دوبار
5-سوسوز جواب حسین دوبار
6-یالقزجواب حسین دوبار
7-عطشان جواب حسین دوبار
8-غریب جواب حسین دوبار
9-شهید جواب امام دوبار
بعد از پایان دوباره تکرار می کنند به مدت دوساعت بادسته های بسیار بامنظم و با ادب با تعداد افراد زیاد وبا شور حسینی همان شعر هارا می خوانند وسینه می زنند باآرامش خواسی درموقعه سینه زنی یک پا جلو همگی یک پا عقب هماهنگ بانظم زیبا حرکت می کنند هر موقعه پا به جلو می رود دست به سینه یا پا عقب می رود باز دست به سینه خلاصه جهت به یاد ماندن یاد حسین (ع) وشهدای کربلا
2-سینه زنی
1-سینه زنی دستی وبا دست سینه می زنند بعد از شاخصی شروع می شود و یک نفر از کتاب نوحه می خواند بقیه بااهنگ آن وتبل سینه می زنند
2-سینه زنی با زنجیر که در همه جا دیدای با همان زنجیرها به دوش چپ وراست با آهنگ نوحه خوان وتبل می زنند به آرامی نه به اینکه به خودشان ضرربرسانند شروع سینه زنی در مسجد های کوچک است وبه طرف مسجد جامع روستا حرکت می کنند حالا سه دسته می باشد یکی گوچه بالا دوم گوچه پایین سوم همگی بعد از شاخصی آرام آرام به طرف مسجد جامع حرکت می کنند ودر مسجد جامع باهم سینه زنی می کنند چه آنهای که سینه زن هستند چه مردم عادی همه باهم نیم ساعت سینه زنی می کنند
3-بعد از سینه زنی نوحه خوان ها یکی یکی برای نوحه خوانی بلند شده نوحه در مدح امام حسین واهل بیت ویاران آن امام شهید می خوانند
4-در آخرین قسمت روحانی به منبر می رود وسخنرانی می کند تا ساعت 11/30 یا 12 شب می رسد پایان مراسم شده همه به منزل خود بر می گردند برای استراحتژ
در روز تاسوعا از اول صبح مراسم سینه زنی با توسط دسته های سینه زنی شروع می شود و یک دوردر گوچه های روستای ارلان با سینه زنی دور می زنند بعد از آن روستای باغلار هر سال به نهار دعوت می کند به آنجا می روند جهت صرف نهار ودر باغلار پیش از نهار سینه زنی و شبیه خوانی می کنند در آخر همه ای مهمان ها برای صرف نهار به خانه ها میروند بدون دعوت چون همه به نیت امام حسین این نهار راآماده کردن وهیچ منتی بر کسی ندارد همه رامهمان امام حسین (ع) می دانند بعد از نهار به روستا بر می گردند
آمدن هیئت باب الحوائج ارلانیهای مقیم مرند به روستای ارلان در روز تاسوعا
بعد از ظهر هیئت باب الحوائج از شهرستان مرند برای مراسم عاشورا به روستای ارلان برمی گردند ودر ورودی روستا از آنها با دسته های سینه زنی استقبال گرمی می کنند بعد از سینه زنی به احترام مهمان بودن هیئت باب الحوائج آنها در اول سینه زنی ها حرکت می کنند در شب عاشورا در شب عاشورا برای مهمانان در مسجد شام می دهند بعد از شام آخرین شاخصی شروع وبسیار با شگوه می شود بعد از آن سینه زنی شروع می شود این سینه زنی حال هوای دیگری دارد بسیار با شگوه و باشور امیدوارم در دفتر امام حسین نوشته شده باشد
6-درروز عاشورا بعد از طلوع آفتاب کم کم مردم در مرکز روستا به نام چشمه جمع می شوند اول شاخصی بعد سینه زنی شروع می شود هر سه دسته پشت سر هم از چشمه خارج شده به طرف قبرستان پایین به راه می افتند در میان راه هر کس نزر دارد اعدامی کند وبه قبرستان پایین می رسند یک فاتحه می خوانند به طرف قبرستان بالا به راه می افتند و در آنجا هم سینه زنی و نوحه خوانی با هم می کنند افرادی که در روز عاشورا در قبرستان بالا جمع می شوند حدوداً دوهزار نفر یا بیشتر می باشند بعد از مراسم در قبرستان بالا به طرف چشمه به راه می افتند وقتی که به چشمه رسیدن در آنجا هم مراسم پایانی را می گیرند
بعد از آن شبیه ها برای شبیه خوانی می آیند در چشمه مراسم شبیه خوانی شروع می شود آخرین شاخصی قبل از شروع شبیه ها پایان می یابد
تقریباً تا ساعت سه بعد از ظهر طول می گشددر شبیه خوانی با اسب وخیمه ولشکر امام ولشکر عمر سعد در دوطرف برای مبارزه آماده می باشند. امام برای هدایت مردم آمده .دشمنان آن حضرت برای مقام آمده اند حتی در این جنگ به علی اصغر هم آب ندادند در آخر. جنگ به پایان می رسد با پیروزی ظاهری عمر سعد ولی امام پیروز جنگ بود. علت آن هم همین است. که بعد از هزار چهار صد سال زنده است. بعد از پایان تمام مهمان ها برای صرف نهار حسینی به خانه ها می روند .هر کس که ساکن روستا باشد تلاش می کند بیشتر مهمان جمع کند. تا امام از او راضی باشد. تا سال آینده در شب شام غریبان سینه زنی شور بیشتری دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام بر اهالی محترم روستای ارلان ودوستان عزیزکه وقت گذاشته به وبسایت خودشان نگاه می کنند .ممنون از لطف بی نهایت شما عزیزان که باعث تشویق ما شده. وهرچه خوبتر شدن. سایت تلاش می کنیم.
یک مشکل در مورد روستای ارلان همه ساله هست .حل نشده .و حل نخواهد شد .آن مشکل در موقعه رسیدن گردوها در ماهای شهریور و مهر می باشد. بچه ها آنکه باغچه گردو دارد ویا ندارد. در باغچه های به نام ژردی برای جمع کردن گردو می روند .اکثریت پدرها ومادرها اگر بدانند. مانع می شوند .متاسفانه بعضی از مادرها .و متاسفانه از آن بدتر. بعضی از پدرنماها که می گویند پدر هستیم . بچه ها را تشویق به جمع کردن گردو از باغچه های مردم می کنند . یعنی بچه را وادار به عادت دوزدی می کنند. به بزرگترین گناه مرتکیب می شوند .این کار خطرناک نکنید. در قرآن آمده .هر وقت د وزدی را گرفتی .دستش را قطع کنید .هیچ وقت در قرآن نگفته ببخشید. چرا در مورد قتل گفته . بخشیش بهتر است . از قصاص کردن .چون دوزدی یک مرضی است بسیار خطرناک .همه را به فساد می کشد .از اول پدرانمان گفته اند. دوزد. نه خود آدم می شود .و نه می گذارد. دیگران راحت بشوند .متاسفانه از آن بدتر .مغازه دارهای هستن که . برای کمی سود به هرکاری دست می زنند .واز بچه های که گردو جمع می کنند .از آنها می خرند .هیچ وقت نپرسیدن آیا این گردوها را از کجا آوردی. آیا پدرات یا مادرات اجازه یا خبر دارند. یا دوزدی کردی .چرا به این راحتی گناه بزرگی می کنیم . بعد میگیم که ما گناه نکردیم .آوردن. ما خریدیم. خودت می دانی این گردوها را از کجا آورده اند. باعث دوزد شدن بچه ها شما هستید .و این باعث می شود .همیشه هشتمان گرو نوهمان باشد .چرا پیشرفت نمی کنیم .دوزدی و خرید مال دوزدی مال انسان را به تباهی میگشد . بیاید کارهای بد را به کنار بگذاریم .وآنچه خداوند گفته عمل کنیم .وجدانمان راحت می شود. توهین نیست واقعیت است .همیشه شکر گزار خداوند رحمان باشیم . بدانیم که بسیار بخشنده هست . هیچ وقت هیچ بنده ای را نا امید نمی کند . چرا از او نمی خواهیم او رحمان رحیم است
Aralan is a very beautiful and interesting villagein Azarbyjan shargi,Iran between Mishoo mountains.
روستای ارلان بسیارجالب وزیبا واقع درمیان کوههای میشو آذربایجان درایران
القریةِ الارلان فِي الاِرتفاع الجبل المیشوالآذربایجان في الاِیران المکان الممتاز الجمیل
/http://aralan..com http://aralan95.mihanblog.com http://aralan.javanblog.ir
http://aralan.aramblog.ir http://arlan.blogfa.com /http://aralan.aslblog.ir
http://aralan95.blogfa.com http://marand93.blogfa.com http://marand94.javanblog.ir/
http://aralan.blog.ir http://aralan.roomfa.com http://marand96.blogsky.com
http://aralan.boldfa.com http://marand.avablog.ir http://stvmali..com
نه گوزلدی ارلان یوردی
یاشاسین ارلان ایگیدر یوردی داغلارین داشلارین یرتجی گوردی
مردانه یاشیر طوفانار بوغب دشمنین باغرینی هر زمان اُغب
شرفلی گوهرلی فرزانه یوردی آزادلخ اورکسی مردانه یوردی
غیرتدن قانار قینیرَ جوشار حِرسینن تیتریرغیرتی داشار
داغلارین آراسی عشق عالمیدی دایاغین میشوغدی مشق عالمیدی
چیچهلی چولّری آخار سولاری انسانا گون تک باخار سولاری
گزیب دولاناسان غمین آزالار سوراسان حالینی کِفین سازالار
کسکسرایدان رَد اُل کورپیلردن چیخ یولاری سر بلا هِی بوروخ بوروخ
هر پیچی دونندَ ترمز ورولار کند یتیشینجن اِپین گرلار
یولون هر طرفی کهلیح فرَسی نه گوزلدی گلُی گلی درَ سی
گدیهدن اوسیانا چیخان یولاخلار سر چشمه دن آخان سرین بولاخلار
سیزده گونی هر یان دولار ماشینان گلیب گورسن عقل چخار باشینان
یر الماز ماشینان قالسان دالییا نهاری یین چیخار کچی قالیا
لذّتین بو داغین عشق اهلی بولر قول قانات آچیلار گوز یاشین سیلر
علی اُغلی قوشلار قانات چالاجاخ زور طبیعتی سایه سالاجاخ
اریعین حسینی
سقا گدیب سو گتیرَ اولمادی مینّر سقا دوروبلار کربلانین یولونا
سو تعریف ادلر هامی زائر سوسوز اُلدی سقا الله یولونا
یادیزدادی کربلادَ نه اولدی هامی بیر بیر شهید اولدی یولونا
مقصود الله دی اینامش هامی هامی سیدا جانان گچیب یولونا
الله کروم سالم اولسین هامسی قبول اولسین یورلماسین یولونا
اشیدمیشم اربعین دَ آزالیب چوخ لی زائر کدی کربلانین یولونا
ایسدیلر خوشحال اُولسون اُ امام جانان اسدینرداَ دوشمش یولونا
آچان صفرلر چوخدی احسان وینر الله قبول ایدسین حسین یولونا
شعر یازان حاجی اُلماسین غمگین الله قبول اِدسَ بیر گون یولونا
هله د وارگوزم وطن
بوداغلارین داشلارینا الچالارین توشلارینا
خاننه مین اشلارینا هله د وار گوزم وطن
محبتی اورکلرده یورلمیان بلکلرده
او چونجدی چورکلرده هله د وار گوزم وطن
سرین اخاربولاخلاردا بیچین بچن اراخلاردا
کرسی اوسدنه ملاخلاردا هله د وار گوزم وطن
قاریلارین جهرسینه کر چیخان نهرسینه
قوجالارین مهلسینه هله د وار گوزم وطن
یاشیل قرمز اشخلاردا سالمان یونان قاشخلاردا
نود یانان ایشخلاردا هله د وار گوزم وطن
تنیلرین دورسینه شوربالارین قیلسینه
گوزلرن چهرسینه هله د وار گوزم وطن
ارکز سورن زمیلرده بوغدا یغان کنیلرده
اوشاخ یاتان ننیلرده هله د وار گوزم وطن
علی اوغلی رمضانا خورزلار چکن اذانا
سمنی پیشن قازانا هله د وار گوزم وطن
سن قربان اوزم وطن
باز هم مسیر گشای در روستای ارلان ادامه دارد به علت قدیمی بودن روستای ار لان گوچه ها بسیار باریک بودن چون فکر قدیم بود از بابت اینکه جلو گیری در مقابل دزدان و هوای سرد زمستانی که در قدیم بسیار برف می بارید در یکی از زمستانهای اول انقلاب برف آنقدر باریده بود که در گوچه ها رفت آمد کلاٌ تعطیل شده بود تا سقف بامها رسیده بود
از باریش برف پائیزی در داخل روستا نمانده امّا در کوه ها تا اول تابستان خواهد ماند این برفها باعث آب بیشتر در بهار و تابستان روستای ارلان می شود مقداری از آن آب ها در سد خاکی روستای ارلان جمع میشود و باقی ماند آن در مزارع بردی به مصرف می رسد
نمای کوه های پیر بالا و عیش آباد و محبوب آباد از روستای ارلان
آقای صدقی آسیاب روستای ارلان دیمانچی
روستای ارلان ژردی ومیشو در برف وآبی درسی
روستای زیبا یارلاندر پائیز یمیشان 94
ژردی در زیر برگهای درخت گردو پنهان گشته
کوه های عیش آباد از روستای ارلان
درخت یمیشان در روستای ارلان با بهترین کیفییت
روستای ارلان از بالای کیوریل
یاریخلار وآبی درسی از بلای تپه کیوریل روستای ارلان
کیوریل از بالای تپه وراه اصلی روستای ارلان
میوه پائیزی با بهترین کیفییت
منزل شخصی آقا روباه در کالار جدیدن یا کریم ها هم در روستاه منزل گذیدن خدا برکت ده
این عکس در تاریخ 1365 در جشن عروسی گرفته شده
این عکس در تاریخ 1370 در ژردی روستای ارلان ودر فصل بهار گرفته شده یوسف حیدر محمود
ارسال عکس توسط آقای حسن طلعت مشهد علی صدقی دیمانچی خدا رحمت کند
ارسال عکس توسط آقای حسن طلعت مشهد محمود رزمی خدا رحمت کند
ارسال عکس توسط آقای حسن طلعت مشهد یعقوب بلالی با یدالله علیزاده خدا رحمت کند
سد در تاریخ 1371 بهار محمود علزاده با حسن
سرسره بازی در پیر درسی زمستان 1370
بچه های ارلان در پردی سال 1371
بچه های مدرسه روستای ارلان در تاریخ 1370
اکثر شما دوستان با این گیاه آشنا هستین
امروز میخواهیم مشخصات کلی در مورد این گیاه به شما داده و خواص دارویی این گیاه را بیان کنیم و مهمتر از همه این که کجا میتونین این گیاه رو پیدا کنین
نام ترکی: داغ قارپوزی
نام فارسی : هندوانه ابوجهل
نام کردی: خیاروک
نام علمی : Citrullus colocynthis
نام انگلیسی : Bitter cucumbe
خواص درمانی وموارد مصرف :
در موارد ضعف اعمال روده، بیماریهای کبدی به کار می رود. از خواص مهم دیگر این گیاه می توان به اثر ضد ویروسی، میکروبی و ضد سرطان آن، بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی ، خاصیت ضد نفخ ، تحریک و تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه و بواسیر و رماتیسم و شستشوی روده اشاره کرد. . نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره تام گیاه هندوانه ابوجهل ممکن است برای مهار رشد و از بین بردن برخی از سلولهای سرطانی نظیر حنجره، مؤثر باشد. تحقیقات اخیر نشانگر آن است که مصرف گیاه هندوانه ابوجهل همراه با اشعه رادیو اکتیو دارای اثرات متوقف کنندگی در رشد تومورهای سرطانی میباشد. گفتنی است، اخیراً نیز پودر گیاه هندوانه ابوجهل به عنوان ترکیب درمان کننده بیماریهای قند و دیابت مصرف میشود.
هندوانه ابوجهل مسمومیت ها را بر طرف می کند. درضمن ترشی داغ قارپوزی طرفداران خیلی زیادی داره.
محل رویش داغ قارپوزی در روستای ارلان:
این گیاه مقاوت بسیار بالایی در برابر گرما و کم آبی دارد و معمولا در مناطق خشک و بیابانی می روید.
مهم ترین نقطه ای که این گیاه را در روستای ارلان میتونید پیدا کنید منطقه تمه چی هست که همه هم روستایی های عزیز این منطقه رو میشناسند ولی باز من آدرس دقیق این منطقه رو مینویسم
منطقه تمه چی در قسمت غربی روستای باغلار ارلان می باشد که براحتی میتوان از راه گاز واقع در کشکسرای به این منطقه رفت، راه گاز دقیقا از مرکز این منطقه رد می شود. از طریق جاده بین المللی مرند-خوی نیز میشه به این منطقه رفت.
گزارش صعود به قله علی علمدار میشو93/3/9
قله علی علمدار به ارتفاع 3155 متر بلند ترین قله در سلسله جبال میشو محسوب می شود. این قله در سمت جنوب غربی مرند، جنوبکشکسرای، شمال بندر شرفخانه و در سمت شمال شرقی تسوج قرار گرفته است.
مبدا صعود ما به قله از جبهه شمالی و روستای ارلان می باشد. در مورخه 93/3/9 ساعت 5/4 صبح آذرشهر را به مقصد روستای ارلان ترک می کنیم. برای رسیدن به روستای ارلان از مرند گذشته و پس از طی 15 کیلومتر وارد شهر کشکسرای می شویم. در مرکز شهر کشکسرای وارد خیابانی که به سمت جنوب امتداد یافته است می شویم و پس از گذر از کنار قله مخروطی شکل گچه قالاسی به روستای ارلان می رسیم. بعد از رسیدن به ارلان در منتهی الیه جنوب غربی باغات روستا و در کنار سد خاکی ، چشمه آب گوارایی وجود دارد که محل مناسبی برای صرف صبحانه است. در این مکان پس از کمی استراحت و خوردن صبحانه ، ساعت 9 صبح صعود را آغاز می کنیم. حدود 40 دقیقه مسیر ماشین رویی را که به سمت جنوب کشیده شده است را دنبال می کنیم تا سوار بر یال شده و راهی مالرو و پاکوب شده را که تا خط الرس و نوک قله کشیده شده است ، ادامه می دهیم.
پس از حدود 3 ساعت کوهنوردی و پس از گذشتن از روی یک برف چال به چشمه زیر کاسه قله می رسیم. در محل چشمه گلویی تازه کرده و استراحت می کنیم.
دوباره مسیرمان را این بار در جهت غرب ادامه داده و پس از حدود 30 دقیقه کوهنوردی ، ساعت 1 ظهر پا بر فراز قله می گذاریم. در روی قله زیارتگاهی وجود دارد که بنا بر اعتقادات دینی و مذهبی اهالی منطقه در آن گوسفند قربانی می کنند. از روی قله، ارتفاعات کیامکی جلفا، گوی زنگی، اورین و کمال سهند و همچنین آرارات ترکیه به خوبی قابل مشاهده است.
در روی قله، پس از خوردن نهار و کمی استراحت، ساعت 5/2 ظهر به پایین بر می گردیم . مسیر برگشتمان همان مسیر صعود است. ساعت 5 بعد از ظهر همگی نفرات در سلامتی کامل سوار ماشین شده و راهی آذرشهر می شویم. لازم به توضیح است که در این صعود 15 نفر از اعضای هیات کوهنوردی شهرستان آذرشهر حضور داشتند.
به امید دیدار شما بزرگواران دربرنامه های آتی.
قله علمدار به ارتفاع 3155 متر بلندترين نقطه در سلسله جبال ميشوداغ محسوب مي شود . اين قله در سمت جنوب غربي مرند ، جنوب كشك سرا ، شمال بندر شرفخانه و در جانب شمال شرقي شهرستان طسوج قرار گرفته است. اين كوه كه در موقعيت E4533 N3822 قرار دارد و ارتفاع آن 3155 متر ميباشداز طرف اهالي بخش مذكور، علمدار داغي ناميده ميشود. در بالای قله آرامگاه فردی بنام علی ابن مالک اشتر نخعی ملقب به علی علمدار قرار داره که اهالی منطقه جهت زیارت به این قله صعود می کنند. برای دسترسی به منطقه باید از مرند به روستاي ارلان رفت. ادامه جاده فوق در جهت غرب به سه راهي خوي و در نهايت به بازرگان و مرز تركيه ختم مي شود .
حیات وحش
موقعيت مكاني و جغرافيايي منطقه علمدار داغی از ديدگاه جغرافيايي جانوري و قرارگيري آن در حد فاصل بين چهار منطقه حساس زيستي اكولوژيكي ، پارك ملّي اروميه (درياچه اروميه) ، منطقه حفاظت شده مركان و منطقه شكار ممنوع يكانات و پناهگاه حيات وحش كيامكي به لحاظ دارا بودن فون جانوري و تنوع جمعيتي (بيوم) داراي اهميت فراواني است . وجود كرويد و فعال و بسيار مهم مهاجرتي غربي به شرقي بين اين محدود و منطقه حفاظت شده مركان و نقش تأثير گذارآن در بقا و تأمين نيازهاي بيولوژيكي و اتولوژيكي گونه ها موجود منطقه حفاظت شده مركان قابل توجه مي باشد و محدودة علمدار داغی از جهت همگني و يكپارچگي جمعيت و بافت فعلي موجود داراي شباهتهاي خود مهاي ژني و تطابق گونه اي هر دو منطقه از نظر دموگرافيكي حائز اهميت است و ضروري ميباشد كه مطالعات كلي و جامعة در خصوص جامعة جانوري و تركيبات ژني ميشوداغ صورت گيرد .
خزندگان
بوآي شني باريك كوره مار شني، بوآي شني معمولي كورمار، مار آتشي، قمچه مار ، مار پلنگي، مار قيطاني،ماركوتوله ارمني، گونه مار قفقازي، مار چلپير ــ مار آبي، پله مار، گـــرز مار ، افعي البرزي،
دوزیستان
وزغ، قورباغه معمولي، قورباغه درختی، لاك پشت بركه اي اروپايي، لاك پشت بركه اي خزري، لاك پشت مهميز دار، آگماي قفقازي، لاسرتاي سبز خزري، لاسرتاي آذربايجان، لاسرتاي علفزار، لاسرتاي اروميه، اسكينگ علف زار
پستانداران
خارپشت اروپايي، حشره خوار دندان سفيد، خفاش نول اسبي بزرگ، خفاش نول اسبي مديترانه اي، خفاش سبيل دار، خفاش لب كوتاه، خفاش بال سفيد، خفاش بال بلند، دو پاي كوچك، جرد ايراني، موش خانگي، موش صحرايي، خرگوش، گرگ، روباه معمولي، راسو، سمور، شنگ، رودک، گربه وحشی، سیاه گوش، قوچ ارمنی، پازن، گراز
پرندگان
كور كور ،كركس سياه ، سنقر خاكستري ، سنقر گندم فرار ، سارگپر معمولي، عقاب طلايي ،دليجه ، بالابان، کبک دری، کبک، کبک چیل، باقرقره شكم سياه ، كبوتر چاهي، كبوتر كوهپايه ، مرغ حق، شاه بوف، جغد كوچك ، زنبور خوار ، سبزقبا، هدهد، چکاوک کوچک، چکاوک کاکلی، دم جنبانك شكم زرد ، بلبل، چلچك گوش سياه ، سك دم پهن، سک نیزار، سك بزرگ نيزار ، چرخ ريسك سر سياه ، زرد پرة تالابي ، گنجشك خانگي ، زاغي ، كلاغ سياه ، كلاغ ابلاق
مقبره شمس تیریزی در خوی
در بغل اتوبان داخل خوی تقریبا 500 متر از امامزاده بهلول فاصله دارد بسیار جالب و یاداور قدیم با آن شاخ هادر برج می اندازد
به گزارش خبرگزاری آفتاب به نقل از فارس، حبیب شیری آذر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اینكه بر اساس اسناد و منابع موجود تاریخی و مطالعات انجام گرفته آرامگاه شمس تبریزی ،پیر و مراد مولانا جلال الدین محمد بلخی در منطقه گجیل تبریز واقع شده است، افزود: «این آرامگاه اخیرأ پس از انجام مطالعات تاریخی و بررسی اسناد و منابع معتبر موجود توسط كارشناسان در تبریز شناسایی شده و به زودی نسبت به بازسازی و احیای آرامگاه شمس تبریزی اقدام خواهد شد».
سخنگوی شورای شهر تبریز در حالی این ادعا را کرد که پیش از این بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده بودند که آرمگاه شمس تبریز در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی واقع شده است.
وی در همین زمینه افزود: «متأسفانه در سایه غفلت و سكوت تاریخی متولیان فرهنگ و تاریخ طی سال های گذشته و عدم مطالعه و تحقیق دقیق پیرامون این موضوع ادعا های بسیاری مبنی بر قرار داشتن آرامگاه شمس تبریزی در شهرها و حتی كشورهای دیگر مطرح شده ، اما شورای شهر و شهرداری تبریز قصد دارد بر اساس مستندات این واقعیت تاریخی را كه آرامگاه واقعی شمس تبریزی در تبریز قرار دارد به اثبات برساند».
شیری آذر افزود: «به زودی مراحل احیا و بازسازی آرامگاه شمس تبریزی از سوی شهرداری آغاز خواهد شد».
این در حالی است که محمد علی موحد پژوهشگر ادبیات كهن فارسی و شمسشناس برجسته، در رابطه با گفته های عضو شورای شهر تبریز به فارس گفت: «آرامگاه مقتدای جلالالدین مولوی قطعاً در خوی واقع شدهاست و شاید مقبره شمس دیگری در تبریز كشف شده باشد».
این در حالی بیان می شود که آبانماه سال گذشته پس از اینكه وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی به ظن قطعی رسید، همزمان با بزرگداشت هشتصدمین سال تولد جلالالدین مولوی، كنگره شمس با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از ادیبان و محققان برجسته كشور در شهرستان خوی برگزار شد.
نسیم نوروز با عطر شکوفه های رنگارنگ آمدن بهار را نوید می دهد و بهار با تمام طراوت و زیبائی از راه می رسد
بسمه تعالی
حیدر بابا نوروز گلی چیخاندا وقتن السا بیر دسته گل یولا سن
تا که بولاخ نوروز گلب یاز گلیب باش قارشب ایشلماقا یوخ خبر
1- قبل از عید چهار شنبه سوری هست مردم برای خرید درروز آخرین سه شنبه سال به شهر مرند می روند وبرای شادی جوانان وبچه ها فش فشا وبادکنک ولوازم دیگر تهیه کرده به روستا برمی گردند تا در روستا شب سه شنبه چهار شنبه آتش روشن می کنند واز روی آتش می پرند ومی گویند :آتل باتل چهار شنبه" بختم آچل چهار شنبه :دختران پسران می پرند خلاصه شادی می کنند
در روز پنج شنبه به یاد درگذشته گان آن سال در مسجد مراسمی برگزار می شود تمام اهالی روستا وآنهای که در دیگر شهرها زندگی می کنند به این مراسم سر میزنند وفاتحه ای بیاد گذشته گان می خوانند واز ساعت10 الی 12ظهر ادامه دارد در همان روز تمامی باز مانده گان به مهمانان غذا می دهند و بعد از ظهز همه مردم به یاد در گذشته گان در قبرستانها جمع می شوند ودر انجا فاتحه ای هم می خوانند بعد از فاتحه ودعا هر کس چیزی می آورند برای شادی روح در گذشته گان پخش می کنند
2-آخرین روز سال هم در روستا رسم جالبی هست بچه های زیر 10 یا بیشتر از 10سال برای گرفتن عیدی به خانه همسایه ها یا اقوام مراجعه می کنند وعیدی می خواهند بعضی از مادران تخم مرغ ها را رنگ کرده آماده می کنند تا بچه ها دست خالی بر نگردن وبعضی از مادران پول تهیه کرده به هر بچه که می رسد عیدی می دهند نمی پرسند که شما کی هستی وبعضی از مادران گردو و بادام آماده می کنند خلاصه نمی خواهند در مقابل بچه ها شرمنده شوند ازظهر آخرین روز شروع تا عصر همان روز تمام می شود
3- درآخرین شب سال رسم دیگری است درجای خود دیدنی است جوانان یک پارچه را با طناب می بندند واز باجا یا از پنجره خانه همسایه به داخل خانه می اندازند وصاحب خانه عیدی به آن پارچه می بندند ومی گویند بگشید آنکه در بام هست می گشت و به خانه دیگری می رود همین طور تا نیمه شب عیدی جمع آوری می کنند
ادامه مطلب
استان آذربایجان شرقی - مرند - کشکسرای(۱۵کیلومتری جاده مرند-خوی) - ۹کیلومتر از کشکسرای به سمت کوه میشو(به سمت جنوب) می آیید و نهایتا به روستای ارلان می رسید.
جاده ی روستای ارلان در سال ۸۹ آسفالت شده و هیچ مشکلی از بابت جاده روستا وجود ندارد.
سد روستا در قسمت غربی روستا واقع شده و قابل توجه مهمانان عزیز سد روستا یک جاده ی اختصاصی دارد که قبل از ورود به روستا از راه اصلی روستا جدا میشود و بدون اینکه به داخل روستا وارد شوید می توانید از این راه مستقیما به سد بروید.همچنین از طریق این راه می توانید به مناطق زیبای روستا از جمله آبشار و قویون گلی و پردی و نغرا بروید.
در سد روستا ماهی قرمز به مقدار بسیار زیاد یافت می شود که عزیزان می توانند با ترفند های ماهیگیری از این ماهی ها بگیرند اگر به عکس زیر به دقت نگاه کنید می توانید دسته های ماهی رو نزدیک سطح آب ببینید.
دسته ماهی های قرمز روی سطح آب سد
همچنین در سال های اخیر سد روستا در تابستان و زمستان برای جوانان روستا محلی برای تفریح شده است به این صورت که در تابستان برای شنا و آبتنی و در زمستان برای سرسره و برف بازی که واقعا خطرناک می باشد چرا که در سالهای گذشته(حدودا15 سال قبل) 2 نفر از هم روستاییان عزیز ما در همین سد متاسفانه غرق شده اند.به همین خاطر اصلا به داخل سد وارد نشوید.
مسجد جامع ارلان در زمستان 1391
پل رابط کشکسرای وارلان سالها قبل که این پل نبود مردم روستای ارلان در مضیغه بودن و باعث گرفتاری دراین چای فصلی می شدن با تشکر از سازندگان جاده وپل واسفالت که باعث راحتی مردم شده است
استخر ی در گوریل برای آبیاری
عضای شورای روستای ارلان معرفی شدند
3- محمدحسین احمدلو 267 رای
4- میرعبدالله سیدی 239 رای
5- ابوالفضل بلالی 228 رای
6- حسن احساسی 220 رای
7- حسن تنهایی 189 رای
آیا تا به حال روستای به این زیبای دیدای ازشمال
بهتر است اینجا همان روستای ارلان است بهشت
برچسبها: عکسی از حاجی علی علیزاده
ادامه مطلب
دعای جوشن کبیر در سه زبان میتوانی بر روی عکس دانلود کنید مهدی زحمت گشیده این را فرستاده است
نماز روزه قبول حق باشد
با توجه به آیات سوره قدر میتوان به فضیلتهای شب قدر پی برد:درادامه مطلب می توانید ببینید
با تشکر فراوان از آقای جواد محمدیان به خاطر ارسال این عکس های زیبا و آقای اکبر درویشی بخاطر این مطلب زیبا
سه چیز مهم در زندگی !
سه چیز را با احتیاط بردار : قدم, قلم, قسم
سه چیز را پاک نگهدار: جسم, لباس, خیال
از سه چیز خود را نگهدار: افسوس, فریاد, نفرین کردن
سه چیزرا بکار بگیر : عقل, همت, صبر
اما سه چیز را آلوده نکن : قلب, زبان, چشم
سه چیز را هیچگاه و هیچوقت فراموش نکن: خدا, مرگ, دوست خوب
پل پیر درسی روستای ارلان درخت هیل درپشتهروستای ارلان کوریل جاده روستای ارلان
پل خطر ناک پیر درسی در ارلان-هلو ویامیوه ها درروستای ارلان دیرتر می رسند جنگل های گردو در ارلا
یمشان در روستای ارلان پشته در حال پیشرفت برای باغ شدن جاده روستای ارلان از بغل جنگلهای گردو
جاده وپیچ پیر درسی درارلان باغ ها در پیر درسی گچی قالاسی در روستای ارلان
پائیز روستای ارلان نووه حاجی محمد علیزاده در کیوریل ژردی زیر درختان گردو حاجی علی
جاده روستای ارلان بغل گچی قالاسی حاجی علی در مکه کباب طبیعی روستای ارلان خوردن دارد
دوباجاناخ در صلح وشادی پائیز رنگارنگدر روستای ارلان کوره خر در باغلار ارلان
امامزاده علمدار علی در روستای ارلان روستای ارلان در محاصره درختان گردو
به گزارش گلشن راز در پی بارش شدید باران سه شنبه شب۳ شهریور ماه 1394 با همکاری نجاتگران مرند، تسوج و «eoc» استان، یک گروه از اهالی تسوج که جهت ادای نذری به ارتفاعات علی علمداری روستای ارلان رفته و گرفتار شده بودند، نجات یافتند.
سرپرست جمعیت هلال احمر مرند در این باره گفت: در پی اعلام تلفنی پلیس ۱۱۰؛ مبنی بر گرفتار شدن ۱۸نفر از هموطنان در ارتفاعات روستای ارلان با هماهنگی مرکز کنترل و عملیات های امدادی استان(eoc) به واسطه وجود دو مسیر متفاوت منتهی به ارتفاعات یادشده، دو تیم از شهرهای مرند و تسوج به ارتفاعات علی علمداری روستای ارلان اعزام شدند.
حبیب ذوالفقاری ادامه داد: با توجه به تغییر ناگهای وضعیت جوی و افت چشمگیر دما و بارش شدید باران بلافاصله تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان مرند به همراه تیم امدادی تسوج همزمان به منطقه مد نظر اعزام شدند که پس از سه ساعت عملیات طاقت فرسا و نفسگیر، نجاتگران توانستندافراد را که بیشترشان زن و بچه بودند،نجات دهند.
وی خاطر نشان کرد: در این عملیات مشترک که رئیس جمعیت تسوج هم حضور داشت، نجاتگراناقدام به توزیع تغذیه در میان گرفتار شدگان کرده و با تحویل لباس گرم به آن ها، افراد گرفتار شده را به محل امن انتقال دادند.
ذوالفقاری تصریح کرد: این عملیات ساعت ۱۹:۳۰سه شنبه ۳ شهریور آغاز و در ساعت ۲۲شب با نجات کامل گرفتارشدگان -که در میانشان از کودک شیرخواره گرفته تا پیرمرد و پیرزن ۶۰ساله حضور داشتند- پایان یافت .
جمعیت هلال احمر استان از هموطنان خواست با توجه به تغییر ناگهانی وضعیت جوی، پیش از رفتن به ارتفاعات از وضعیت آب و هوایی منطقه اطلاعات لازم را کسب کنند.
امامزاده بهلول
در شهرستان خوی در مرکز شهر وبسیار جالب انسان را به یاد مشهد رضا می اندازد
در منطقه ای به نام محله امامزاده خوی، سید بزرگواری از خاندان عصمت و طهارت آرمیده است، که انفاس قدسیاش سبب آبادانی آن منطقه وجوار رحمتش زیارتگاه عاشقان خاندان امامت است.امام زاده سید بهلول در سده چهارم هجری برای دوری جستن از دربار حاکمه وقت و نشر احکام و شریعت اسلامی به شهر خوی آمده و در این منطقه اقامت گزید.قاضی وقت خوی که وابسته به دستگاه خلافت بود، با سید بهلول و برادران و نزدیکانش رو به مخالفت گذاشته و با دسیسهای وی را با ضربات تبر به شهادت میرساند.به استناد سنگ قبر مرمری که سال 1376 در این مکان کشف گردیده، وی با دو نسل، منسوب به امام علی النقی(ع) است که در سال 327 قمری پیکرش در این مکان دفن شدهاست.
امام زاده سید بهلول بزرگترین مکان زیارتی این شهر است و اکثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مکان مدفون هستند.نقل است جنازه این سید پس از قتل در این محل که گندم زاری بوده است به صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود.که کشاورز این مزرعه هنگام آبیاری آن متوجه می شود آب در قسمتی از زمین فرو نرفته و جمع می شود. کشاورز به موضوع حساس می شود و پس از کندن زمین ، به جنازه سید بهلول می رسد.
داخل حرم آیینه کاری و منقش کاری زیبایی به چشم میخورد.این بنای مذهبی تا کنون بیش از ۳ بار تجدید بنا و بازسازی گردیده است که آخرین بازسازی آن مربوط به سال ۱۳۶۷ شمسی می باشد
امامزاده هادی
واقع در بغل امامزاده بهلول با مقبره گوچک وبسیار روح بخش وبا کنبد گوچک نمایان است
در شمال شرق امامزاده سید بهلول خوی، آرامگاهی کوچک ولی مجلل با دو مناره و گنبدی کوچک و آجرهای زیبا و آیینه کاری قرار دارد. این امامزاده مربوط به سید جلیل القدر "آقا میرهادی" و زیارتگاه عامه مردم است.
این بنا باز سازی شده و ساختمان جدیدی بر روی مقبره قدیمی ساخته شده است. همچنین دری مطلا (زراندود) و کنده کاری شده و مزین به آیات قرآن مجید در ورودی این آرامگاه نصب شده است.
امامزاده محمد
در شهرستان خوی در 200متر امامزاده بهلول در داخل یک گوچه و در داخل مسجد انصار الله واقع شده است
مقبره شیخ نوایی
آرامگاه منور حضرت آخوند نوائي در جنوب غربي شهر خوي با دو مناره كاشيكاري شده و طاق و گنبدي طلايی رنگ و نماي منظري كاشيكاري در ابتداي بلوار شيخ نوائي قرار دارد.
اين بقعه با يك ضريح بسيار زيبا و قلم كاري شده با نقش آيات الهي و گل و بوته كه در اطراف اين تربت مقدس قبور متبركه علماء و برزگان شهرستان خوي آرام گرفته اند و اين بنا با مساحتي 2000 متر و مربع با امكاناتي شامل مسجد، حسينه، زائرسرا، آشپزخانه، وضوخانه و سرويس بهداشتي زنانه و مردانه و ساير امكانات رفاهي را دارا مي باشد و تقریباً اكثر مراسمات مذهبي و فرهنگي در سطح شهرستان بنا به موقعيتي كه دارد در اين مكان برگزار مي گردد و به عنوان يكي از قطب هاي فرهنگي و گردشگري مذهبي خوي محسوب ميشود و عزاداري و اجتماع با شكوه اربعين حسيني كه همه ساله در ميدان شيخ نوائي با انعكاس ملي برگزار مي گردد، از بركات اين آستان مقدس مي باشد.
مرحوم حاج ملا زين العابدين نوائي معروف شيخ نوائي در سال 1179 ه.ق برابر 1144 ه.ش در روستاي نوايي از توابع شهرستان خوي مقارن با حكومت كريم خان زند در ايران و حاكميت احمد خان دنبلي در خوي چشم به جهان گشود. آخوند نوايي تحصيل علم و دانش را همراه باسير و سلوك معنوي و تهذيب نفس در زادگاهش آغاز و پس از آن راهي حوزه علميه اصفهان گرديد و در محضر استادان و بزرگان آن شهر به شاگردي نشست و بعد از تحصيل معارف الهي و فقه آل محمد(ص) به زادگاه خويش مراجعت و مشغول تربيت نفوس مستعده گرديد و پس عمري تلاش در راه كمال و معارف اهل بيت در 17ربيع الاول 1259ه.ق در سن هشتاد سالگي مقارن با حكومت محمد شاه قاجار به رحمت ابدي پيوست.
پيكر پاك وي با تجليل و احترام مردم و علماي خوي تشييع و در قبرستان شهانق مشهور به ((قبرستان قوچلو)) سپرده شد. لازم به توضيح است که قبرستان قوچلوي شهانق در آن زمانها يكي از بزرگترين قبرستان هاي شهر خوي محسوب مي شد كه كمي بالاتر از هنرستان شهيد رجايي شروع و دبيرستان صديقه كبري و دبستان 9دي و هلال احمر را در بر ميگيرد تا مرقد مطهر شيخ نوايي ادامه داشت كه قبور بسياري از علماء و صلحا به همراه 50 شهيد ژاندارمري (مربوط به وقايع سالهاي 1300 شهرستان خوي كه در دفاع از اين شهرستان به شهادت نائل شده اند در اين قبرستان دفن شده اند) و بقعه حاج شيخ مهدي عرب كه از زهاد زمان بود در جريان توسعه شهري در زمان رژيم پهلوي تخريب و اثري از آنان باقي نماند.
مردم شهرستان خوي كرامات زيادي در حال حيات و ممات مرحوم شيخ نوايي ديده و نقل كرده اند كه معروفترن آنها، مراسم تشييع جنازه آن مرحوم ميباشد بطوریکه نقل مي كنند مرحوم وصيت ميكند كه همه اهالی شهر، كوچك و بزرگ در مراسم تشييع جنازه اش شركت و اين مراسم از بازار صورت گيرد و چنين هم ميشود، در حدود بيست هزار نفر در تشييع جنازه آن مرحوم شركت مي كنند در حال مشغول دفن مرحوم زلزله هولناكي در شهر صورت مي گيرد كه شهر را با خاك يكسان مي كند و كساني كه در شهر مانده بودند كشته و یا زخمي مي شوند. اين واقعه جانگداز در تاريخ 17ربيع الاول 1259ه.ق مصادف 28 فروردين 1221ه.ش بوده است.
علت اشتهار مزار شيخ نوايي به نقل از سيد محسن هدايت خويي از مرحوم حاج ملاعلي روضه خان با اين مضمون چنين نقل مي كند: يك نفر از اهالي ماكو هنگام عبور از نزديك اين قبرستان چندين بار با صداي حزن انگيزي اين بيت شعر از يكي قبور شنيده مي شود.
” دادي به حسن آب و ندادي به حسين از دادن و از ندادنت داد فلك ”
اين قضيه را به مردم شهر بازگو مي كند و بعد از آن مردم دسته دسته به زيارت قبر اين بزرگوار مي آمدند. بعد ظهور اين كرامت گنبدي بالاي مزارش احداث نمودند و سنگ قبري كه در آن مشخصات و تاريخ وفات و تولد در آن كنده كاري شده نصب كردند. سپس به همت عالم فرزانه مرحوم حاج شيخ جابر فاضلي مجددا تجديد بنا مي گردد و با گذشت زمان و توجه هر چه بيشتر مردم به آن مزار مبارك، عالم طراز اول شهر، مرحوم حاج شيخ جليل هنرور به كمك هيات امنا و اهالي شهرستان خوي بناي با شكوهي به بناي قبلي احداث مي كنند و در سال 1372اين بنا مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مقبره آل یعقوب
اين مقبره در خيابان طالقاني روبروي ضلع غربي بازار قديمي خوي و در داخل باقت قديمي شهر قرار دارد اين بنا داراي سه در ورودي يكي از داخل كوچهاي كه مقبره در آن واقع است و دو تاي ديگر مشرف به خيابان طالقاني ميباشد و مناره رفيعي است از آجر و يك گنبد كوتاه با روپوش فلوني.
اين مقبره شبستاني دارد كه پنجرههاي آن مشرف به حياط مقبره است و در كنار آن اتاقي است و در كنار آن اتاقي است كه سقف آن داراي گنبدي ميباشد كه در زير گنبد ضريح وجود دارد و محوطه آن آيينه كاري شده كه فعلاً اين آينهها كدر شدهاند و زيبايي آن به چشم نميخورد.
ديوارهاي اتاق اصلي در قسمت زيرين با كاشيهاي رنگارنگ پوشيده شده و در پيشاني پنجرهاي شرف به خيابان دارد و در حياط كتيبههايي از آيات قرآن و نقوش شير و خورشيد با كاشيهاي الوان جلب توجه ميكند، يك اتاق ديگري نيز در ضلع جنوبي وجود دارد كه در آن فرزندان و اقوام آل يعقوب مدفون شدهاند.
در داخل مقبره سنگي بر ديوار وجود دارد كه مردم بنا به اعتقاداتي كه دارند نيت ميكنند و مهر به آن ميچسبانند، اگر مهر به سنگ چسبيد حاجت آنها برآورده ميشود.
ارلان کندی
ارلان کندینین صفاسی چوخدی یولی بروخ بروخ داغی چوخدی
گشکسرایدان یولی داغ دونبدی چای گورپونی گچیب کندا دونبدی
گچی قالا داغنی دور ورارسان پشد نی رد اولب کندا دونبدی
اغزن آچغقالار کندی گورندا دونسن سرازیر چوخدا گورملی
بهشت اوخشاری ارلان کندی گوچه لر یکلیب اولب گورملی
دوورسن البدی جوز آغاجی آلما اریرح شافتالیدا واردی
یملی میوه سی هواسی خوشدی محبتی جمیعت کندین واردی
جوز وقتی اوشاقلاردا شادیلار شلاق اتب باغچالاردا چاپالاری
اوردان بوردان جوز یقیب ساتلار پولانبلار دوگا نچلار توغلادی
هرنه جوز تابدی فوری سادلار بلمدیلر اوزوم اوزک کیمندی
خندح بغل گچی قالاسی نمای خیاره از خندح
گشکسرای از بغل گچی قالاسی پل اصلی روستای ارلان شروع سربالای جاده ارلان
آسیاب برقی روستای ارلان بعد از کار گشاورزی استراحت کردن خوب است
دره قیراقی نه نه درسی گوره استی
جنگلهای گرده در روستای ارلان سیب سرخ با طعم بسیار خوب در ارلان مرده شور خانه روستای ارلان
گچی قالاسی جاده بسیار زیبای روستای ارلان
میوه گل نسترن یمشان بسیار خوب ورسیده است آبی دره سی
جاده بسیار زیبا وبااطمینان کدیح بغل گچی قالاسی
یوخاری گشکسرای شویی جاده روستای ارلان خندح